Interviu | Amedeea, fata care a parodiat pe TikTok vedetele de carton de pe Instagram.

Intri pe Instagram. Din feed îți sare direct în retină o domnișoară care spune că primește muuulte mesaje despre nu-știu-ce cremă și trebuie să facă un live musai pentru a explica cum a inventat ea apa caldă. Apoi te pune să dai și SWIPE UP ca să cumperi produsul.

Dar cine i-a solicitat… ‘expertiza’? Sigur ți-ai pus întrebarea asta măcar o dată. De ce orice Vulpiță poate ajunge cu ușurință să fie intitulată ‘influenceriță’?

Asta vom încerca să lămurim astăzi. De aceea am chemat-o la discuții pe Amedeea, o tipă cu mii de urmăritori pe Instagram.

Amedeea

Îi excludem din start pe specialiștii din diverse domenii sau influencerii care muncesc pentru statutul lor, care au și standarde morale dincolo de orice recomandare. Pe românește, nu intră în ecuație cei care refuză să ia bani pentru a-ți vinde otravă, adică doar de dragul înca$ărilor. Acum, dacă se simte cineva cu musca pe căciulă…

Aspiranții din online

Probabil unii își imaginează că toată lumea e naivă și stă să muște momeala. Aplică mantra „fake it, untill you make it”, poate-poate norocul va lovi direct în cont.

Dacă nu-ți place, nu te uita!

Chiar și așa, aspiranții au dreptul să ne certe: „de ce mă urmarești dacă nu-ți place?” Corect, dar… Știam eu ce va urma să faci pe vremea cand ți-am dat Follow și nimic nu lăsa să se întrevadă apucaturile de starletă din horoscopul tău? Că va veni ziua în care să ne bubui feed-ul cu sfaturi? Lucrurile acestea te iau puțin prin surprindere, zău.

Te învăț eu cum să…

Sătulă și ea de sfaturi nedorite, Amedeea o tipă căreia nu îi place abureala de marketing pe genunchi, a postat pe 👉🏻 Tiktok un clip în care râde de influencerii închipuiți. Asta în timp ce joacă rolul unuia: “Dragii mei fani imaginari de pe instagram, pentru că nu m-a întrebat nimeni despre crema asta, eu o să vă vorbesc despre ea. Cumpărați de la firma asta ca să îmi iau și eu comision!’

Wanna-be influencerii vin și ne spun ce să mâncăm, ce să bem, ce cărți să citim, cum să facem șpagatul în sfoară -chiar dacă ei abia se ridică de pe canapea. De parcă am avea nevoie să ne învețe cineva cum se mănâncă pufuleții.

Când te doare capul de la sfaturile fake-influencerilor…

Unii s-au plictisit de șmecherie…

Parodia fetei a fost apreciată și de alții și a strâns în scurt timp nu mai puțin de 13,5 K de vizualizări. O poți vedea și tu 👉🏻 aici.

Amedeea

Amedeea are 21 de ani și e smart. Genul de fată care poate posta fotografii în costum de baie fără să fie nevoită să se teamă că lumea ar putea-o considera doar o alta floricică în grădina Instagramului. Și dacă ar fi așa, în viața reală nu i-ar păsa. Amedeea este studentă la University of Warwick în anul 2 la Management. Ei, cum sună asta?

„Moralitatea nu poate fi impusă și fiecare are propriul preț pe care e dispus să îl plătească în schimbul faimei sau, mai rău, doar pentru posibilitatea de a fi faimos!”

Andreea Trandafirescu: Cum ți-a venit ideea să faci clipul despre influencerii care ne sâcâie zilnic cu recomandări?

Amedeea: Am auzit de prea multe ori aceleași fraze, aproape similare, folosite în promovarea unor produse. Ca să fiu corectă, atunci când am primit prima oportunitate de a promova ceva, m-am trezit folosind aceleași sintagme! Inițial, mi s-a părut că fac lucrurile cum trebuie. După mai un timp mi-am zis: stai puțin, de ce soun aceleași lucruri și eu? Mi-am dat seama că e bine să mă exprim liber și sincer, să fac o glumă, o improvizație de moment.

Andreea Trandafirescu: Pot avea aceste recomandări urmări neplăcute pentru cei care le iau de bun?

Amedeea: Cred că depinde mult de produsul promovat și de capacitatea oamenilor de a se lasă influențați! În același timp, cred că responsabilitatea e atât a celui care promovează, dar și a firmei, de a se asigura de lipsa efectelelor adverse.

Sunt multe cazuri în care marketingul foarte eficient al unor produse dăunătoare a dus la crize de tot felul. Dar, moralitatea nu poate fi impusă și fiecare are propriul preț pe care e dispul să îl plătească în schimbul faimei sau, mai rău, posibilității de a fi faimos.

„Nu aș putea pune preț pe suferința omului! Dacă aș crede că produsul poate avea efecte adverse nu l-aș promova!”

Andreea Trandafirescu: De unde dorinta aceasta dusa la extrem de a avea urmăritori cât mai mulți?

Amedeeaa: Există multe persoane care și-au făcut o carieră din prezența în mediul online, ba chiar averi. Dintotdeauna faima și banii au reprezentat dorințe capricioase ale oamenilor. Nu cred că au apărut abia acum. Faptul că pare ușor să ajungi să le ai prin intermediul platformelor online a stârnit mai multa ambiție și dorință de superioritate. De cate ori nu am auzit pe cineva, foarte uimit citind despre net worth-ul unor volggeri sau influencer faimoși și a spus: “Eu de ce să nu pot?”.

Ambiția mi se pare bună și sunt de acord, tu de ce să nu poți? Dar poți să faci ceva diferit? Sau doar vei copia ce ai impresia că funcționează la alții?

Fotografia a strâns rapid aproape 800 de like-uri pe Insta

Andreea Trandafirescu: Ai promova ceva în care nu pentru 1 milion de euro?

Amedeea: Cel mai bine e să pui întrebări despre ceea ce promovezi, așa cum am făcut-o și eu până acum. Una dintre puținele mele “promovări” a fost pentru niște produse de skincare, pe care le am considerat inofensive: o cremă exfoliantă, un ulei de corp, lucruri pe care toată lumea le poate cumpăra fară sfatul doctorului.

Nu aș putea pune preț pe suferința omului! Dacă aș crede că produsul poate avea efecte adverse nu l-aș promova. Ca să am un termen de comparație absurd, dacă aș fi rugată să promovez că “depresia e super cool”, nu ar exista un preț care să mă facă să accept.

Cum să-ți crești numărul urmăritorilor pe Insta

Andreea Trandafirescu: Și tu ai aproape 12 K de urmăritori pe Instagram. Cum ai ajuns aici?

Amedeea: Am început și eu ca oricine altcineva, din dorința de validare. Cu cât postam lucruri mai de calitate, cu atât primeam mai multă atenție și energie pozitivă! E normal să iți placă lucruile de genul și să tânjești mai mult. Când am am crescut un pic am luat-o ca pe o provocare. Aceea de a mă promova singură, pentru că sunt pasionată de marketing și industria online mi se pare complexă și interesantă. Ca în orice strategie, există “tehnici” care ajută și iți sporesc creșterea. Totuși, de-a lungul timpului am avut și rețineri pentru că nu știam dacă asta e ceea ce îmi doresc, nici acum nu știu. Mă tot gândeam: dacă voi ajunge la un interviu pentru un job și o să îmi spună angajatorul că m-a văzut pe net când făceam glume proaste? În același timp, am o gândire deschisă și sunt asumată, Am ajuns la concluzia că ești împăcat cu tine doar atunci când ești te comporți natural… Apoi, daca ai noroc, ai și succes cu asta!

Andreea Trandafirescu: Ce caută publicul?

Amedeea: Daca aș știi raspunsul la această întrebare aș fi angajată de toate televiziunile! De ceva vreme mă intrigă acest subiect. Consider că e cheia succesului persoanelor care au făcut o carieră din mediul online. Au știut ce vrea lumea să vadă și au oferit acel lucru, mai mult sau mai puțin. Publicul poate vea multe stări și poate are nevoie de o doză de umor azi, mâine de altfel de content. Eu una cred că ne modelăm singuri audiența. Nu sunt de acord cu promovarea valorilor proaste, oricât de mult ar vrea publicul să râdă și să se simtă superior din punct de vedere intelectual.

Andreea Trandafirescu: Cât de mult contează editarea fotografiilor și unde trebuie să fie limita în folosirea acestui artificiu?

Amedeea: Depinde de percepția fiecăruia. Poate fi văzută ca o minciună și este, dacă tu afirmi că nu e modificata. Eu una, pentru că mă consider asumată, nu mă stânjenește să recunosc că îmi editez pozele! Sinceritatea contează mult pentru mine, fiindcă așa se creează concepții neadevărate despre corpul sau fața perfectă! De multe ori editarea înseamnă corectarea unui lucru care nu a ieșit bine sau cu care nu te simți comfortabil, poate să reprezinte și exprimare artistica. Modificarea pozelor mi se pare inofensivă pe lângă ipocrizia de a spune că nu sunt editate!

Andreea Trandafirescu: Sunt vedete care pompează bani serioși în urmăritori falși…

Amedeea: Asta nu am înțeles niciodată. Pentru mine e un mister să admiri ceva fals. Poate lumea nu își dă seama că nu sunt urmăritori adevărați, dar nu e de ajuns că tu știi adevărul? Nu cred că implica emoții pozitive, ba din contră, se poate să creeze mai multe frustrări și nevoi. În orice caz, nu suna sănătos!

Andreea Trandafirescu: Lumea te place pentru că ești a real deal. Ce nu știu despre tine? Spune ne ce ți ai dori să vezi în online pe viitor?

Amedeea: Vreau să văd lucruri noi. Eu nu suport rutina și cred că schimbarea e o necesitate pentru a evolua. Mi-ar plăcea să văd că lumea se exprimă cu atenție și cu sinceritate și, dacă se poate și nu cer prea mult, puțin mai multă autenticitate!

Pe Amedeea o găsiți aici 👉🏻 Instagram și aici 👉🏻 TikTok.

Noi ne vedem pe 👉🏻Facebook și Instagram!